Religia Mezopotami i Egiptu
Bogowie Mezopotamii:
Adad bóstwo władające burzami, gromami, piorunami i wiatrami, pan pogody i zjawisk atmosferycznych, dawcaurodzajnego deszczu, opiekun roślin, bóstwo przepowiedni, patronem Damaszku. Symbolem ADADA była wiązka piorunów, a świętym zwierzęciem byk. W sztuce przedstawiano go stojącego na byku lub smoku i trzymającego w jednej ręce piorunu, a drugiej topór. Szczególnie czczono go w Aszur, Aleppo i Damaszku.
Aszur na początku był narodowym bogiem Asyryjczyków, opiekunem miasta Aszur, był personifikacją miasta-państwa. W miarę sukcesów militarnych Asyrii nabierał cech bóstwa naczelnego. Stał się bogiem wojny, słońca i stwórcą świata. Był głównym wodzem wojsk asyryjskich i prowadził je do zwycięstwa. Władca był jego ziemskim namiestnikiem. Asyryjczycy umieszczali jego posągi w zdobytych miastach. Jego atrybutem była tiara z rogami lub uskrzydlony dysk słoneczny. Przedstawiano go jako wojownika z łukiem, który stoi na uskrzydlonym lwie. Główną jego świątynią było Echursaggal-kurkura w Aszur.
Iszar bogini miłości, płodności i wojny, utożsamiana z planetą Wenus. Była córką SINA i małżonką ANA, przez co była uważana za władczynię niebios. Jako narzeczona TAMMUZA była boginią wegetacji i urodzaju. W Asyrii jako boginię wojny przedstawiano ją stojącą na lwie, z łukiem i kołczanami, zaś jako boginię miłości - nagą, piękną i młodą kobietę. Jej atrybutem była ośmioramienna gwiazda, zwierzętami jej poświęconymi były: krowa, lew i gołąb, 15 było jej świętą liczbą. Główne świątynie ISZTAR znajdowały się w Babilonie, Kalchu, Uruk, Aszur i Niniwie. Jej kult łączył się z sakralną prostytucją.
Madruk najwyższy bóg w panteonie babilońskim, początkowo bóg słońca i opiekun Babilonu, potem utożsamiony został z głównym bogiem i władcą świata. Bóg-wojownik, opiekun egzorcyzmów, zaklęć i wróżb, dawca pokoju i dobrobytu, pogromca potwora Tiamat, stwórca świata i ludzi. Jego symbolem była włócznia, zaś zwierzęciem gryf. Symbolizowała go planeta Jowisz, zaś święta liczbą była 10. Głównym ośrodkiem kultu była świątynia Esangila z zigguratem Entemenanki w Babilonie.
Ea inaczej ENKI, syn ANA, patron rzemiosła i wszelkiej wiedzy, władca wód słodkich i najniższego poziomu wszechświata. Uważany był za twórcę sztuk cywilizacji i władcę magii. bóstwo przychylne ludziom, czasami podaje się go za stwórcę człowieka. Jego symbolem było żółw lub berło zakończone głową barana. Główna jego świątynia Eabzu znajduje się w Eridu.
Ninhursag sumeryjska bogini-matka, występuje w mitach również pod imionami: Nintu, Ninmah, Aruru, Balatili, Ningal i Damgalmina. Uważano ją za matkę wszystkich bogów i ludzi (miała ich lepić z gliny), boginię dzikich zwierząt. Główne jej świątynie znajdowały się w Kesz, Lagasz i Nippur.
Sin inaczej NANNA, bóstwo księżyca, każdej doby część spędza na ziemi, a część w podziemiach, gdzie sądzi umarłych. Ojciec ludzi i bogów, bóg rolnictwa, opiekun wróżbitów i lekarzy. Jego symbolem był róg księżyca, a liczbą świętą 30. Czczono go szczególnie w Aszur i Ur, którego był patronem.
Szamasz inaczej UTU, bóg słońca, sprawiedliwości i prawa, gwarant przysiąg, najwyższy sędzia, opiekun wróżbiarstwa. Jego symbolem była tarcza słoneczna, zaś 20 świętą liczbą. Przedstawiany był z piłą w ręku, gdy ogłaszał decyzje bogów, otaczała go aura blasku. Jego główne świątynie Ebabbar znajdowała się w Larsie i Sippar.
źródło:http://www.bryk.pl/wypracowania/historia/staro%C5%BCytno%C5%9B%C4%87/19879-religia_mezopotamii.html
Bogowie Egiptu:
Atum przedstawiany w postaci mężczyzny z koroną faraonów na głowie. W teologii miasta Heliopolis opisywany jako prabóg: pierwszy pagórek wyłoniony z praoceanu.Re bóg Słońca. Jego głowę zdobi dysk słoneczny. Kapłani miasta Heliopolis także istniała ten- złączyli jego kult z wcześniejszym kultem boga Amona. Tworzył pary z wieloma bogami. Był słońcem, które świeciło w południe, właścicielem barki, którą wszyscy bogowie płyną po niebie (czyli wewnątrz bogini Nut) każdego dnia ze wschodu na zachód z krainy życia do krainy umarłych. Płynęli, aby odrodzić siebie i świat dnia następnego, podtrzymać porządek kosmosu uosobiony w postaci bogini Maat. Główny stwórca świata wg tradycji z Heliopolis, bóg słońca, patron dynastii. Od czasów IV dynastii stał się oficjalnym bóstwem narodowym, ojcem wszystkich faraonów. W czasach późniejszych identyfikowano go z innymi bogami, zwłaszcza z Amonem (Amon-Re).
Ptah przedstawiany jako mężczyzna z ogoloną głową, z berłem w ręku. W Memfis był uważany za boga-stwórcę całego świata mocą myśli i słowa. Jego świętym zwierzęciem był byk Apis. Główny bóg tradycji memfickiej, opiekun sztuki i rzemiosła. W jego świątyni hodowano byka Apisa uważanego za żyjącą duszę Ptaha.
Sobek bóg-krokodyl, którego uważano, szczególnie w okresie XI i XII dynastii (dzieje Egiptu obejmują XXX dynastii), za stwórcę świata.
Anubis bóg zmarłych. Jego świętym zwierzęciem był czarny pies (prawdopodobnie błędnie uważany też za szakala). Anubis pomagał Ozyrysowi w świecie umarłych, gdzie prześwietlał myśli człowieka.
Tot(Thot) bóg Księżyca i władca czasu przedstawiany jako ibis, pawian albo człowiek z głową tych zwierząt. Uznany za wynalazcę pisma, stał się opiekunem pisarzy. Poczytywany był także za twórcę kalendarza. Kapłani z miasta Hermopolis widzieli w nim stwórcę całego kosmosu i bogów. Bóstwo z Hermopolis przedstawiane jako pawian lub ibis. Był bogiem księżyca, magicznych ksiąg, medycyny i rachuby czasu. Jako patron skrybów uważany był przez Egipcjan za wynalazcę hieroglifów. Był też jednym z sędziów Ozyrysa zapisującym czyny zmarłego podczas sądu pośmiertnego.
Aton tarcza słoneczna utożsamiana z wczesnym odzwierciedleniem boga słonecznego. Pojawił się w czasach XVIII dynastii; jeden z jej faraonów, zakochany w Atonie, przyjął imię Echnaton (tzn. "pożyteczny dla Atona"), założył nową stolicę religijną dla całego Egiptu i rozpoczął prześladowania kultu innych bogów. Niektórzy religioznawcy widzą w tym wydarzeniu narodziny monoteizmu - pierwszego w dziejach ludzkości.
Ozyrys władca świata umarłych i ich sędzia, przedstawiany często w postaci mumii. Każdy Egipcjanin chciał się z nim utożsamić po śmierci, aby przejąć jego moc zmartwychwstania (Ozyrysa zabił bóg Set, wskrzesili zaś inni bogowie przy pomocy bogini Izydy). Brat Seta i ojciec Horusa. Był bogiem natury i zmarłych, panował nad wylewami Nilu. Uważano go za patrona władzy królewskiej, a od czasów V dynastii faraon określany był jako jego wcielenie. Kult Ozyrysa przetrwał aż do czasów hellenistycznych, stał się wówczas popularny w całym basenie Morza Śródziemnego.
Hathor bogini nieba i uosobienie Wielkiej Macierzy, przedstawiana najczęściej w dwóch postaciach: kobiety z dyskiem słonecznym na głowie między rogami albo jako krowa. Była okiem Horusa i okiem Re, łzami, z których powstał człowiek. Opiekunka kobiet rodzących i Drzewo Życia po śmierci. Utożsamiały się z nią żony faraonów. Inne boginie, jak choćby Maat, Izyda, Nut, Sachmet, Bastet, Neit, Seszat, Mut przejmowały jej cechy. Jako bogini Uto-Wadżet (atakująca kobra), była promieniami słońca: życiodajnymi i śmiercionośnymi, które symbolizował ureusz (znak węża), noszony na czole przez władców.
Amon bóg o niebieskiej skórze i głowie zdobionej dwoma piórami. W rękach trzyma bicz i znak życia anch. Początkowo lokalny bóg Teb rozwinął się w potężne bóstwo w Hermopolis. Był on patronem faraonów i spraw świeckich związanych z tym urzędem. Otaczała go aura tajemniczości, "niewidzialny bóg" pilnie strzegł swoich sekretów. W okresie Nowego Państwa połączono go z Re - powstał Amon-Re, który otoczył opieką cały Egipt. Do dziś można oglądać w Karnaku i Luksorze ruiny monumentalnych świątyń zbudowanych ku jego czci.
Horus Uosabiał cały Egipt. Faraonowie utożsamiali się z Horusem i przejmowali różne jego imiona. Słońce i księżyc były jego oczami, stąd tytuł Pana Niebios. Horusa-faraona otaczały zwykle boginie: Nechbet (sęp) i Wadżet (kobra), które symbolizowały połączony Egipt Górny i Dolny oraz uosabiały Hathor. syn Ozyrysa o sokolej głowie. Był bogiem nieba, opiekunem władzy królewskiej, jego zasługą miało być też powstanie ras ludzkich.
Set gwałtowny Pan Burzy, piorunów i pustyni. Jego świętym zwierzęciem był dziwny czworonóg (połączenie osła-antylopy-świni-psa). Możliwe, że był najważniejszym bogiem Egiptu przed I dynastią; zdetronizował go Horus (słynne są przekazy o ich walce). Zaczynając od XXV dynastii, staje się wcieleniem zła, utożsamiany z przeciwnikiem wszystkich bogów Egiptu i ludzi - wężem Apopisem. Tymczasem wcześniej przedstawiano go, jak stoi w barce Re i przebija włócznią złego Apopisa. Możliwe, że Seta uważano za boga obcokrajowców, o których opinia była coraz gorsza. Pojawiło się przekonanie, że "Horus jest bogiem Egiptu, a Set wszystkich innych narodów". Miał być jedynym bogiem, który nie umrze. Zły brat i morderca Ozyrysa, bóg pustyń, wojen, patron królów odrzucających imię horusowe. Jego kult był oficjalnie zakazany.
Chnum przedstawiany jako człowiek z głową barana był bogiem płodności, który stworzył ludzi I bogów na kole garncarskim. Opiekował się również źródłami Nilu. Często łączony z Re i innymi bogami.
Izyda siostra ,małżonka i mścicielka Ozyrysa, matka Horusa. Opiekunka świata, przedstawiana, podobnie jak Hathor, z dyskiem słonecznym. Ani dla starożytnych Egipcjan, ani dla nas sens imion wielu bogów nie jest znany. Na przykład imię boga Re miało kryć w sobie tajemnicę pilnie strzeżoną nawet przed innymi bogami. Magiczny papirus turyński opowiada o bogini Izydzie, która chce podstępem wydrzeć Re znajomość jego prawdziwego imienia; Re próbuje ją oszukać słowami: "Rano jestem Chepre, w południe Re, Atum wieczorem". Była uważana za
matkę władców Egiptu.
Nut bogini nieba to ona uosabiala niebieski firmament.
Bastet kociogłowa bogini płodności i słonecznego ciepła.
Bes dobry bożek domowy o postaci karła, który swoim wyglądem miał odstraszać złe moce.
źródło:http://www.sciaga.pl/tekst/16835-17-bogowie_egiptu
Opis religii mezopotamskiej:
Była zbiorem wierzeń politeistycznych. Jej zasięg był szeroki - rozciągała się na prawie cały Bliski Wschód, zaś jej echo widoczne jest w wielu innych kulturach.
Lud Mezopotamii przywiązywał duże znaczenie do obrzędów związanych z religią. W tamtejszym panteonie panowała pewna hierarchia ważności. Na czele stał najwyższy bóg, którym był na ogół bóg największego miasta w państwie. Jedną z głównych cech religii mezopotamskiej było przetrwanie bogów i bogiń lokalnych - bóstw specjalnie przypisanych do poszczególnych miast lub wiosek. Ich miejsce w hierarchii bogów narodowych zależało od roli, jaką odgrywało miasto w państwie.
Katalogowaniem i spisywaniem bóstw zajmowali się kapłani. Stare bóstwa znikały, a na ich miejsce pojawiały się nowe. Czasem o bóstwach zapominano, łączono kilka bóstw w jedno, bądź też na odwrót - z jednego powstawało kilka nowych. Liczba bogów w Babilonii i Asyrii przekraczała aż trzy tysiące.
W wyniku wydarzeń politycznych na czoło panteonu wyszło dwóch małych, lokalnych bogów. Najpierw, za czasów Hammurabiego Enlila, boga Nippuru odsunął w cień bóg Babilonu - Marduk. Potem ten sam los spotkał jego, gdy w czasach supremacji Asyrii na najwyższe miejsce wyszedł bóg miasta Assur - wojowniczy i bezwzględny Assur. W tym czasie bogowie zmieniali nie tylko imiona i znaczenie, lecz i przymioty. Stało się tak, że okrutny Assur, przejmując cechy Marduka stał się ojcem bogów, panem przeznaczenia i złagodniał.
Nie brakowało też w panteonie bóstw żeńskich, a szczególnie rozpowszechniony był kult bogini-matki. Tak jak w innych kulturach, w Mezopotamii każdy bóg był patronem pewnych zjawisk bądź pojęć. Np. Nabu był bogiem mądrości, pisma i literatury, a Ninurta bogiem wojny, burzy i rolnictwa.
Ważną rolę w życiu religijnym stanowiła astrologia, czyli obserwacja ruchów ciał niebieskich w celu przepowiadania przyszłości. Babilończycy uważali, że z ruchów gwiazd można odczytać zamierzenia bogów w sprawach politycznych i militarnych.
Ludzie czuli się otoczeni demonami, które zawsze były gotowe, aby napaść na człowieka. Żeby chronić się przed nimi noszono amulety wraz z zapisanymi na nimi zaklęciami i wyrzeźbionym demonem, przed którym strzegł dany amulet. Kiedy ofiara zdradzała objawy opętania przez demona, wzywano egzorcystę, który przy pomocy zaklęć i obrzędów wyganiał złego ducha, lub też łączył je z zabiegami chirurgicznymi i sztuką medyczną. Było to spowodowane tym, że grzech (w ich rozumieniu - nieprzestrzeganie norm etycznych, których łamanie nie było karane przez sąd) uważano za pewnego rodzaju chorobę, którą należy uleczyć. Tym samym chory mógł być uważany za opętanego.
Ludzie czuli się otoczeni demonami, które zawsze były gotowe, aby napaść na człowieka. Żeby chronić się przed nimi noszono amulety wraz z zapisanymi na nimi zaklęciami i wyrzeźbionym demonem, przed którym strzegł dany amulet. Kiedy ofiara zdradzała objawy opętania przez demona, wzywano egzorcystę, który przy pomocy zaklęć i obrzędów wyganiał złego ducha, lub też łączył je z zabiegami chirurgicznymi i sztuką medyczną. Było to spowodowane tym, że grzech (w ich rozumieniu - nieprzestrzeganie norm etycznych, których łamanie nie było karane przez sąd) uważano za pewnego rodzaju chorobę, którą należy uleczyć. Tym samym chory mógł być uważany za opętanego.
źródło:http://archeolog.bloog.pl/id,6130937,title,RELIGIA-MEZOPOTAMI,index.html?smoybbtticaid=611bab
Opis religii egipskiej:
Religia starożytnego Egiptu wzbudzała emocje zarówno w starożytności jak i w czasach nowożytnych. Dziś również nurtuje badaczy nie do końca rozwiązany problem określenia charakteru religii dawnych mieszkańców kraju nad Nilem.
Spory i dyskusje koncentrują się wokół określenia czy religia ta była politeistyczna, czy też przejawiała pewne tendencje do monoteizmu. Na pewno miała charakter synkretyczny, co polegało na łączeniu cech różnych bóstw w jeden byt.
Już od czasów starego państwa religia była opracowywana i porządkowana przez teologów ze świętych okręgów Heliopolis, Hermopolis i Memfis.
Wszystkie bóstwa podlegały podstawowym zasadom doktrycznym głoszącym pogląd o powstaniu i rozwoju świata przez stopniowe wyłanianie różnych postaci bytu z jednego boskiego prapierwiastka. Z tąd wypływało przekonanie, że całość kosmosu istnieje w bóstwie stwórcy. Kapłani też głosili teze o przekształceniu się jednych form bytu w drugie. Dlatego w starożytnym Egipcie istniały obok siebie sprzeczne i nie wykluczające się nawzajem kosmologie Heliopolitańska, Harmopolitańska i Memficka.
Do najpopularniejszych bóstw w egipskim panteonie należała Triada, Ozyrys, Izyda i Horus.
Spory i dyskusje koncentrują się wokół określenia czy religia ta była politeistyczna, czy też przejawiała pewne tendencje do monoteizmu. Na pewno miała charakter synkretyczny, co polegało na łączeniu cech różnych bóstw w jeden byt.
Już od czasów starego państwa religia była opracowywana i porządkowana przez teologów ze świętych okręgów Heliopolis, Hermopolis i Memfis.
Wszystkie bóstwa podlegały podstawowym zasadom doktrycznym głoszącym pogląd o powstaniu i rozwoju świata przez stopniowe wyłanianie różnych postaci bytu z jednego boskiego prapierwiastka. Z tąd wypływało przekonanie, że całość kosmosu istnieje w bóstwie stwórcy. Kapłani też głosili teze o przekształceniu się jednych form bytu w drugie. Dlatego w starożytnym Egipcie istniały obok siebie sprzeczne i nie wykluczające się nawzajem kosmologie Heliopolitańska, Harmopolitańska i Memficka.
Do najpopularniejszych bóstw w egipskim panteonie należała Triada, Ozyrys, Izyda i Horus.
źródło:http://www.sciaga.pl/tekst/15018-16-religia_egiptu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz